Hoe veel afvallen?

Het zal niet zo eenvoudig worden om die opgeblazen buik te kwijtraken bovendien is het voor afvallers die veel afvallen willen een nog veel groter karwei. Enige kilos afvallen willen sommige mensen maar er zijn er ook genoeg die een verlangen hebben om tientallen kilos te kwijtraken.

Maak in je dagboek een tabel met alle redenen waarom je veel afvallen wil en wat je probeert te bereiken met het veel afvallen. Wil je meer zelfverzekerdheid is dat de rede dat je veel afvallen wil? Of wil je een gezonder lichaam? Of dat je die broek weer aankan? Door deze redenen op te schrijven zal dit je assisteren bij het stimuleren om te starten en je kan ook terugvallen op het overzicht op het moment dat het even iets geringer goed gaat.

Probeer te inzien dat de kenteringen die je zal doorstaan een verandering in je leefpatroon zijn. Een dieet is op korter termijn een goede oplossing maar de gevolgen zullen alleen blijven als je de wijze waarop je je leven leidt bijstelt. (en eten).

Benut weegschalen en een meetlint om je gewicht en je afmetingen te meten. Als je een weegschaal hebt die ook decimalen meld hanteer die dan. Hiermee zie je elk gewichtsverlies wat je tot nu toe hebt gehaald.

Noteer zoveel mogelijk de afmetingen zoals: de nek, je polsen, enkel, je kuiten, borstomvang, je buik en je heupen als je de afmetingen gaat opmeten. Dit kan een beetje overweldigend zijn bij de start maar het waarnemen van aanpassing kan je aansporen om verder te gaan als de weegschaal geen vordering toont. Je lichaamsvorm word anders maar om dit te zien moet je je per 4 weken nogmaals meten.

Gebruik excel en maak een ander blad aan als je je gewicht en afmetingen opschrijft. Er zijn beslist mensen die het prettiger vinden om dit op te schrijven in hun dagboek, maar ik heb vernomen dat als je de PC gebruikt je instaat bent in Excel het verloop van je gewicht in grafieken presenteren.

Je body mass index bepaal je met een online calculator. Je BMI hanteer je als hulpmiddel voor het snappen van de status van je lijf ? en dat betekend, of je: gezond bent, overgewicht hebt, obesitas hebt of zwaar obese bent. Als je je huidige BMI weet en je gezonde BMI dan ondersteunt dit je met het vaststellen van het zetten van je aspiratie voor het veel afvallen.

In hun dagboek bijhouden wat hun stemming is en wat ze zoal hebben gegeten in de afgelopen week vinden sommige prettig om dit te doen door het op te schrijven. Uit verveling of juist omdat je het fijn vind of bepaalde andere motivaties kan je dus op deze manier waarnemen waarom je eet. Daarbij kan je met een dagboek precies zien hoeveel je hebt genuttigd zodat je een plan kan bedenken wat je helpt bij het halen van je doelen voor het veel afvallen.

Ik en sommige andere mensen achten het makkelijker om een plan bij te wonen, bijvoorbeeld Weight Watchers. Indien je dit wil gaan doen zal je zien dat je eerste paar weken simpeler zijn doordat al het voedsel voor je word bepaald door middel van het gebruiken van succesvolle recepten. Tracht te snappen hoe je het dieet voor jou kan laten functioneren op een gebruikelijk en langer termijn en sluit het in je armen hou er dus rekening mee dat je het dieet niet gewoonweg behoort te gaan volgen. En dan maakt het niet uit of dit nu is dat je verschillende strategieen samenstelt voor wanneer je op vakantie gaat of voor tijdens feestjes of hoe je bijvoorbeeld moet omgaan met speciale momenten als er een chocolade reep ligt.

Neem fotos van jezelf per maand. Als we te dik zijn vinden velen van ons het niet aangenaam om gefotografeerd te worden echter na een paar maanden zal je instaat zijn om de fysieke veranderingen te waarnemen als resultaat van je enorme inzet.

Met afvallen moet je niet alleen beginnen. In veel forums of groepen op het internet vind je talrijke mensen die net zoals jij willen afvallen. Bij het vieren van de hoogtepunten maar ook bij het beleven van de mindere leuke dingen die bij deze nieuwe levensstijl behoren vond ik dat de support groeps online heel behulpzaam waren.

Wat je wil afvallen qua gewicht moet je trachten op te delen in 10 mini pogingen in plaats van dat je je compleet richt op je streefgewicht, wat in mijn geval 50 kilo was. Ik ben gestart met 100 kilo en ik heb mij elke gelegenheid geconcentreerd op het behalen van 5 kilo. Bij het bereiken van elke mini opgave beloon jezelf dan. Je kan jezelf trakteren op een aangenaam verwendagje, of dat je jezelf nieuwe kleding aanschaft of bijvoorbeeld een lekker bubbelbad neemt – let op dat je je lichaam goed goed verwend.

Hou er rekening mee dat je gewicht niet zo van de ene dag op de andere erbij is aangekomen, dus verwacht ook niet dat je het zo een twee drie ook wederom kwijtraakt, dus raak niet gedesillusioneerd als je niettemin een halve kilo per week afvalt. Het is niet gezond als je het sneller kwijtraakt en het zorgt er ook voor dat je het er zo wederom bij krijgt.

Zoek een oefening die niet aanvoelt als een oefening. Van het sporten hoef je niet krankzinnig te worden. Ik heb wel manieren gevonden waarmee ik fitter werd op nieuwe en ongebruikelijke manieren: de pilates bal, een buikdans dvd (ik wist dat die buik ergens goed voor was) en aqua aerobics (het meeste vreugde die je kan beleven in een zwembad) omdat ik traditionele sportoefeningen nog steeds niet leuk vond.

Advertenties

%d bloggers liken dit: